Pit Stop & Pole Position > Chopper & Custom & Toureri

Chopper – pojmovi

(1/11) > >>

James1100:


… i uz to neka objašnjenja. I opet pišem o vrsti motocikala ili motociklizma koja potiče s drugog kraja svijeta i koji nema neku veliku tradiciju u našim krajevima, iako fanova ima mnogo. Naravno, nebih pisao da ne mislim kako ovakva tema nije interesantna, čak i onima koji voze sasvim različite motore od choppera.
«Pojmovi» iz naslova su zato što je u svemu tome nastao jedan cijeli mali jezik., a ako vam se desi da čujete rečenicu kao što je ova: «Napravio sam guščji vrat, stavio gore kikiriki, pa nakon toga Kralja i kraljicu i na sve to lijepo paše strijelac na ptice!», nemojte misliti da je čovjek poludio, on je složio interesantan motor u stilu sedamdesetih. Naravno, ovakvu rečenicu nećete čuti u Hrvatskoj, ali neki izrazi su usvojeni i kod nas, a da nismo ni znali od kud potječu, ili ih koristimo za druge stvari. Uz to, objasnit ćemo i neke osnovne stvari u vezi choppera koje će pomoći razumijevanju tematike.

James1100:
Sad bih, kao i u većini ovakvih članaka, trebao malo opisati kako su chopperi nastali i njihovu povijest, ali mislim da se sa takvim stvarima nema potrebe pretjerano zamarati. Iz jednostavnog razloga: ti su motori rađeni zbog kreativnosti njihovih vlasnika i njihove potrebe za originalnošću. Naravno, ima tu i bunta, subkulture, trenda, u novija vremena mode, i da ne nabrajam mnoge pametne riječi gdje bi se moglo mnogo raspravljati. Sada ću se zadržati više na tehnici i samim strojevima. Što se same povijesti tiče, samo osnovno: 50-tih su u Americi, zaljubljenici iskorištavali motore kojih je bilo mnogo nakon velike ratne produkcije, tako što su sa njih skidali sve nepotrebne dijelove i skraćivali blatobrane čime su približili izgled svojim uzorima, trkaćim motorima. I uz to su dobili i smanjenje mase motora zbog perfomansi, što nije nebitno jer je tadašnja snaga agregata u prosjeku bila mnogo manja od ove današnje. Ti su se motori zvali bobberi (bobbed – rezan) i važni su zato što su neke tehničke postavke kasnije prenesene na choppere, kao što je skidanje nepotrebnih stvari i olakšavanje, zbog veće agilnosti i većeg dometa s jednim tankom benzina. Chopper u prijevodu znači Ťogoljenť. Bobberi i danas postoje kao jedan stil motora, ili podvrsta choppera, a razlika je u ciklistici, tj. nemaju prerađen okvir zbog promjene kuta vilica
Ovo je slika tipičnog bobbera 50-tih



James1100:
Terminologija može i zbuniti, zbog različite upotrebe u Evropi i Americi.. Kod nas je više upotrebljavan izraz «old school chopper», dok kod Amerikanaca danas, pojam bobber ima šire značenje, u taj pojam oni utrpaju mnogo različitije inačice motora. A opet, oni koriste i pojam «classic chopper», pod kojim podrazumijevaju motocikle iz najmaštovitije ere prerada, 70-tih godina prošlog stoljeća

Sami chopperi su postali popularni nakon mnogih filmova, od kojih je najpoznatiji, svima znani «Easy rider».



Iako sad nisam napisao ništa što već ne pjevaju i vrapci, spominjem ovaj film upravo zbog najboljeg opisa tehničkih karakteristika takvog motora kojom služi svojoj namjeni. Film je opis svog vremena kad su mnogi bili na putu, na cesti, i naravno, mnogi na motorima. Chopper je motor koji nije bio skup jer je nabavljen rabljen i jeftino prilagođen za duge vožnje: veliki osovinski  razmak i veliki predtrag osiguravaju stabilnost pri većim brzinama na pravcu (ipak se moramo sjetiti da je Amerika ogromna država), nisko sjedalo spušta težište i dodatno povećava stabilnost. Brzina nije bitna zbog općenite tadašnje filozofije lutanja, potrošnje benzina, a ne treba nikako zaboraviti da Amerikanci imaju vrlo stroge zakone o ograničenjima brzine već 50 godina i da su to počeli mnogo ranije od Evropljana. I strože. Brže se vozilo na otvorenim cestama i street raceu (trke ubrzanja).
Visoki volani služe  da se ruke manje zamaraju na dugotrajnim vožnjama, isto kao i naprijed pomaknute komande za noge. Hardtail okviri tada nisu bili moda, nije da vozači nisu željeli udobnost, ali takve su većinom imali jer su chopperi većinom bili prerade starijih motora, kojima je to bila serijska verzija, a bilo je i manje dijelova podložnih kvaru. Ionako se mnogo više pažnje trebalo poklanjati prednjem kraju koji je dosta delikatniji.
Boje, oslikavanja i krom su rezultat navedene želje za originalnošću i estetike, i nemaju veze sa tehnikalijama, osim kao zaštita protiv korozije.
 

James1100:
Rječnik i opisi


Dva su glavna dijela od kojih počinje sklapanje motocikla: agregat i okvir. Oko same mašine se sada neću puno zadržavati jer je svaka dobra za chopper, bitno je da radi i da je pouzdana.









Jedini šatrovački izrazi vezani uz agregate su nazivi raznih generacija Harley Davidsona, ali to je već opisano u temi o povijesti te tvornice.

http://www.motocikli.com/forum/index.php/topic,3293.0.html

Istovremeno su vrlo popularni bili agregati engleske proizvodnje zato što ih je bilo mnogo u cijelom svijetu pa su prema tome bili lako dostupni, a tada su bili tehnološki u vrhu i kvalitetni. Kasnije su se ugrađivali i japanski čatverocilindraši zbog istih odlika i dodatno veće specifične snage. Danas je uobičajeno koristiti V2 agregate u većini slučajeva zbog okretnog momenta kojeg daju, dok snage imaju dovoljno. Uz to, daju ljepši zvuk koji je i sličniji ili isti kao na tradicionalnim chopperima. Također više vuku na tradiciju i vibracijama koje proizvode.

James1100:
Okvir

je glavni noseći element motocikla, dio koji drži sve dijelove zajedno i podnosi opterećenja koja dolaze i od stroja i od ceste. Mora biti u isto vrijeme i elastičan i krut. Uz to, zadatak mu je da bude i dio ciklistike, a on je i glavna odrednica ergonomije motocikla.
Kako je prvi zadatak kod prerade u choppera, povećanje međuosovinskog razmaka, na početku se to pokušavalo samo produženjem prednjih vilica



što nije bilo baš najbolje rješenje zbog povišenja težišta i promjene rasporeda masa što je kvarilo stabilnost. Nakon toga su počele prve preinake okvira mijenjanjem kuta glave okvira što se radilo na dva načina: rezanjem i savijanjem kod same glave ili na sredini.




Navigacija

[0] Lista Poruka

[#] Slijedeća stranica

Idi na punu verziju